6. sep. 2012

Nikolai 9 mnd(3september2012)

Et barn på 9 mnd skal kunne:

 Sitte uten støtte- Ikke langt i fra,kan sitte alene i noen sekunder før han faller på sidene eller bakover.

 Stå med støtte- Ja,kan stå inntil bena mine og når jeg lar han stå og jeg holder kun hendene!

Kravle seg bortover-Nei har ikke begynt å reise seg opp til krypestilling heller.Ikke alle som kryper før de går(det gjorde ikke jeg som liten)



Si to til tre ord (individuelt) - Nei men av og til høres det ut som han sier Eeey(hei),Mama(mamma),da da (dadda selv om han ikke har dadda)

På denne tiden lærer barnet å kravle seg fremover. Det skjer omtrent samtidig med at de kan sitte selv uten støtte. De når dermed nye ting i huset og det er viktig å sikre det FØR ulykken er ute. Holder du barnet oppreist, kan det være det setter den ene foten foran den andre og dermed gjøre sitt første vaklende forsøk på å gå.Barnet utvikler stadig språket. De fleste kan si et par ord nå. Gjerne mamma og pappa. De gurgler mye mer en før. Man kan se de peke og ?forklare? deg ting på sitt eget språk. Sier du ?hvor er pappa? vil barnet se etter pappa.

 Meg: Nikolai reagerer når vi sier hvor er mamma? Da begynner han straks å snu hode sitt rundt.Nikolai har lenge stått fint når vi har hatt han stående på lårene våres og sengen min,men vet ikke om jeg skal kalle det stå med støtte,vi holder han bare i hendene hans så står han nokså stabilt men hvis han ler så mister han balansen og går ned på kne for å så reise seg opp igjen,hihi.Sitte uten støtte kan han ikke helt enda han faller bare på siden men å sitte med støtte klarer han kjempe bra,vi øver hver dag.Kravling kan han ikke enda han kommer seg ikke opp på kne heller,det går med i å snu seg fra rygg til mage,men så er det mange som går før de kan krype,slik som meg,jeg gikk først å så krøp jeg etter hvert,kanskje Nikolai gjør det samme.De ordene har ikke kommet helt enda,han sa mamma her for ikke så lenge siden eller det hørtes vertfall slikt ut,skulle likt å lastet den opp her men pcn min blir så varm å skruer seg av hver gang!!sukk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar